Vind je het onprettig om iets te vragen? 4 Tips om te kunnen vragen wat je nodig hebt

Geïrriteerd zet ik de online streaming uit. Zal ik nog even terug naar bed gaan? Ja! Ik val in een diepe slaap. 1,5 uur later sta ik onder de douche en ga na wat mij nou zo irriteerde. De meditatiebegeleider vraagt aan het einde ervan uitgebreid en gespecificeerd om zegeningen voor het werk, voorspoed en overvloed, de juiste klanten, echt elk detail. Zó irritant en onbeschaamd!

De dag ervoor had ik met een buurvrouw staan praten, over hoe moeilijk het is om hulp te vragen, zeker als je zelf hulpverlener bent. Dat herken ik heel goed en jij vast ook. Al is het maar in anderen J

Als enthousiast EFT beoefenaar heb ik geleerd, dat hetgeen mij raakt en overkomt te herleiden is naar een overtuiging. Deze kwam supersnel binnen: Kinderen die vragen worden overgeslagen! Oeps!

Angst om te vragen
Verplaats je eens in de wereld van de kleine Eva. Eva is 4 jaar en wil een ijsje. Haar moeder vind dat niet goed Eva vraagt het nog eens, en nog eens. En dan zegt haar moeder: Kinderen die vragen worden overgeslagen. Huh, Eva schrikt, ze wil niet worden overgeslagen, ze wil nu heel graag een ijsje en kan dat zelf niet uit de vriezer pakken of kopen in de winkel.

Wat als ze nooit meer een ijsje krijgt…Kinderangsten zijn soms futiel in de ogen van volwassenen, maar reuzegroot voor kinderen. Eva is volkomen afhankelijk van wat ze krijgt van haar ouders en dit nu, is het enige dat er is. Kinderen hebben geen overzicht en zijn niet in staat om behoeftes uit te stellen.

Ze leert hier dat vragen om iets dat je graag wil, niet tot het gewenste resultaat leid. Welke strategie helpt dan wel?

Als je heel lief bent, dan ….
Moeder houd van Eva en ziet dat ze dat ijsje graag wil. Wat Eva nog niet beseft is dat het bijna etenstijd is, en dat het beter voor haar is om te eten dan om nu te snoepen.

Dus moeder zegt de cruciale zin: Als je lief bent, dan krijg vanmiddag een ijsje. Dat is precies wat Eva dolgraag wil.

Ze slaat dit meteen op in haar geheugen: Als ik iets wil, dan moet ik heel lief zijn. De koppeling tussen vragen en krijgen als ze lief is, goed haar best doen, word over de jaren sterker en sterker en dan opgeslagen als overtuiging, als waarheid, in het lange termijn geheugen. De gevolgen hiervan later zijn o.a. niet om hulp kunnen vragen, perfectionisme, eenzaamheid, etc.

4 Tips om te kunnen vragen wat je nodig hebt

Tip 1: Laat je angst voor afwijzing los
Wat je het meest weerhoudt om te vragen wat je nodig hebt, is de angst dat mensen ‘nee’ zeggen waardoor jij je stom, stout, schuldig, schaamte en/of afgewezen voelt. Je bent hierin niet alleen. Die stoere mensen die alles zelf lijken te kunnen en overal goed in zijn, hebben waarschijnlijk geleerd dat ze het maar beter zelf kunnen doen, want een ander doet het niet zomaar voor je. Met EFT kan je deze angst voor afwijzing oplossen en leer je te vragen zonder angst wat de ander zal denken of doen.

Een oefening die je kan doen: Ga voor de spiegel staan. Benoem hardop het gevoel waar je last van hebt, bijv. angst dat de ander nee zegt. Adem in en zeg tegen jezelf: ‘LAAT’. Adem uit en zeg: LOS. Deze oefening kan je doen met elk gevoel waar je last van hebt.

Tip 2: Voelen wat je nodig hebt
Werd je vroeger ook niet gezien of gehoord? Heb je je in allerlei bochten gewrongen om aandacht te krijgen van je ouders? En besloot je uiteindelijk dat jij je maar beter kon aanpassen en jezelf niet laten zien, horen of gelden? Je gevoelens en verlangens ver weggestopt?

Ik ontmoet in mijn praktijk regelmatig mensen die zich niet bewust zijn van wat ze nodig hebben. Ze zijn vaak heel goed in het ongevraagd problemen oplossen en wensen vervullen van anderen. Ze staan permanent in de ´Ja, dat doe ík wel even`, stand. En zijn dan teleurgesteld, geïrriteerd of verdrietig dat de ander niet aanvoelt wat zij nodig hebben. (Zie ook de blog over Perfectionisme).

Wat maakt dat je je zo verdrietig, boos of geïrriteerd voelt? Is het omdat iemand jou niet ziet of hoort? Het is belangrijk dat je je dat bewust wordt. Daar ligt je ‘echte probleem’. Stop met de ander de schuld te geven en je zo te voelen. De verandering ligt bij jou.

Tip 3: Leren vragen
Kun jij alles zelf? De vaardigheid van alles zelf willen en moeten doen, heb je door de jaren heen zo vaak geoefend je bent expert geworden! En nu is het de hoogste tijd om dit af te leren. En ook dat kan je trainen. Oefen met allerlei kleine en grote vragen, thuis en op het werk.. Ook al haal je graag koffie voor je collega’s, vraag een van hen om koffie voor je te halen, de klant terug te bellen, de notulen uit te werken, etc. Begin klein, en vraag daarna ook dingen waarvan je bij jezelf denkt…. Dat kan ik niet maken, of dat ik veel beter zelf doen…. Laat je verrassen!

Tip 4: Hulp accepteren
Ben je er trots op dat je ze goed zelf alles kan en doe je ook alles voor een ander? Dan is hulp accepteren waarschijnlijk lastig voor je. Je leert dit door dankbaarheid te oefenen. Op internet vind je verschillende varianten hiervan. Dankbaarheid is een belangrijke deugd. De oefening in dankbaarheid wordt ook gebruikt om overvloed in je leven te krijgen.

Bij mij werkt het om een boekje naast mijn bed te leggen en s avond voor ik ga slapen op te schrijven wie ik vandaag dankbaar ben, waarvoor ik vandaag dankbaar ben. En vergeet niet jezelf een compliment te geven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *