Stel je uitstel gedrag uit!

Goede voornemens houden meestal maar een week stand, voordat je in je oude patroon stapt, zo is onderzocht. De hoogste tijd om de voortgang van je goede voornemens nader te bekijken. Heb je nu de neiging om het artikel weg te klikken…. Stel dat nog even uit en lees vooral verder!

Uitstelgedrag komt in veel soorten en maten voor en niet één uitsteller is hetzelfde. Niemand wordt als uitsteller geboren. Uitstelgedrag begint meestal in je jeugd en heeft als doel om vervelende situaties te vermijden of minder vervelend te maken. Waarschijnlijk had je toen een goede reden, maar kom je nu in de problemen door je uitstelgedrag.

Is één van je goede voornemen bijvoorbeeld: ‘Ik stel het voeren van plannings- en beoordelingsgesprekken niet meer uit’!  Heb je de afgelopen weken toch een gesprek moeten uitstellen, welke reden had je daar dan voor? Kwam het lastig uit, werd er een belangrijke vergadering op dat tijdstip gepland, voelde je je niet lekker en moest je op het laatste moment afzeggen?

Wat vind je daar nu van? Vind je jezelf stom, ben je boos op jezelf…

Stop daarmee. Je lost er helemaal niets mee op! Zolang je jezelf inprent: ik stel mijn gesprekken niet meer uit, gebeurd er precies het tegenovergestelde. Je brein kent namelijk het woordje niet niet!

Herformuleer je goede voornemen als volgt: Ik plan alle plannings- en beoordelingsgesprekken in september 2014 in mijn agenda voor de maanden november en december en houd me met plezier en gemak aan mijn planning. Zo heb je een specifiek en meetbaar voornemen.

Dit voornemen ligt wel erg in de toekomst. Maar je kunt hetzelfde NU doen met je plannings- of startgesprekken. Plan ze NU in je agenda op een vaste dag en doe er maximaal 4 per dag. Plan tussen de gesprekken door een half uur om je aantekeningen uit te werken.

Denk je onmiddellijk na het lezen van deze regel….. dat lukt me toch niet, want…..! Veroordeel jezelf niet. Je bent een goed mens, met goede intenties, die het beste voor zijn/haar medewerker wil. Er zit je gewoon iets dwars en daar kun je achter komen. Dat kan door jezelf vragen te stellen, door coaching of met mijn favoriete hulpmiddel: EFT.

Met EFT achterhaal je de kern van je probleem en  los je het voor altijd op!
Heb je een bepaalde manier gevonden om van uitstelgedrag af te komen, deel je ideeën, tips en gedachten met andere ondernemers en managers. Type ze simpelweg in het commentaar veld hieronder.

En vergeet niet om je contacten te laten weten over dit blogartikel via Twitter, Facebook, LinkedIn of via je eigen blog of nieuwsbrief.

Droom grote doelen en neem grote acties. Je KUNT het allemaal hebben en sneller dan je denkt. Doe al het nodige om succesvol te zijn,

Mathilde

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.