Ontwaak de Nahbi

 “Everyone, whether a king or queen, pauper or beggar, lover or deserter, attorney or accused, is going to be challenged in life. One thing you cannot escape is challenge. Whether you challenge the challenge or you give in to the challenge, that is what decides your spirituality. Is your spirit higher than the challenge so you can face it? ”
Yogi Bhajan

Voorjaarszon

Net als de voorjaarsbollen hun bloemetjes dapper naar de zon draaien, zo buigen wij ook ons hoofd naar achteren om zoveel mogelijk zonnestralen op het gezicht te voelen. Alle energie van de sprankelende voorjaarszon in ons opnemend. Krachtig snuif je de frisse voorjaarsgeur door je neus naar binnen.

Voorjaarszon

Voor yogi’s is dit dé tijd van het jaar om lichaam en geest klaar te maken voor een seizoen van groei en bloei. Tijd dus voor het activeren van ons stralende middelpunt, de Nahbi.

Waar zit de Nahbi?

In elke Kundalini Yoga en Meditatie les komt de Nahbi (navelpunt of navelcentrum), ter sprake. Maar waar zit het eigenlijk precies?

Met navelcentrum, bedoelen we een gebied 5 tot 8 cm onder de navel. Dit is het centrum dat het zwaartepunt balanceert in het lichaam. Wanneer we bewegen vanuit ons navelcentrum,  of de vuurademhaling doen,  bewegen we eigenlijk vanuit een centrum waar duizenden zenuwen samenkomen.


De Nahbi is het centrum van je oorsprong

Hoe kan je de Nahbi voelen?

Je kan dit centrum in je eigen lichaam vinden door de Kundalini Yoga-oefeningen te doen. Een paar van de bekendste oefeningen zijn Sat Kriya, leg lifts, stretchpose en frog pose. Terwijl je deze oefeningen doet, stimuleer je de zenuwuiteinden en de energie zal op dit punt samensmelten.
Als je net na zo’n oefening je hand op dit punt houd, kan je de hartslag voelen. Een krachtige puls geeft aan dat je derde chakra-energie is uitgelijnd of “ingesteld”.

baby oefent stretchpose om te leren zitten

40 dagen Nahbi Kriya

De laatste keer dat ik de Nahbi kriya deed was 1 augustus 2017, dag 40. In de Kundalini Yoga Teacher Training was de 40 daagse Nahbi kriya het ‘huiswerk’. We werden aangemoedigd om een dagboek bij te houden tijdens de opleiding.  
En hieronder lees je paar van mijn ervaringen.

25/6/17: Dag 3 van de Nahbi kriya. Flinke spierpijn in mijn hamstrings van de leglifts, minder last van buikspieren. Ik doe mijn best deze goed te gebruiken en de kracht daar vandaan te halen

1 juli 2017: dag 9. De Nahbi kriya gaat lekker, zelfs de dubbele leglift verbetert en heb nog maar weinig pauze nodig. Ik voel mijn buikspieren en rug sterker worden. Bij de 4e oefening voel ik de energie van mijn stuitje tot in mijn kruin De laatste oefening, de bends geven een heerlijke sensatie van energie in mijn bovenrug. En ik ben al 2 kilo afgevallen.

24 juli 2017: de Nahbi Kriya gaat goed al voel ik wel mijn buikspieren in de 2e oefening nog steeds.

27 juli 2017. Gisteren na de Nabhi kriya me gemeld voor vervangingslessen. En ik ga er 3 doen!

Als ik dit lees, krijg ik weer zin om een Nahbi challenge te doen. Jij ook?

Thuis doe tip

Youtube video’s kunnen een fijne stimulans zijn. Ik heb de 40 daagse Nahbi kriya met de video van Kamilla gedaan. Zij is een van de weinig teachers die in haar video’s de tijden aanhoud zoals die door Yogi Bhajan zijn gegeven.  https://youtu.be/Q3lU1rRyoW4

De Nahbi Kriya in tekst (Engels) vind je hier: https://www.3ho.org/kundalini-yoga/chakras/nabhi-kriya

De link naar Nahbi Kriya vertaalt in het Nederlands: https://www.connectinside.nl/kundalini-yoga-tools/

Kundalini Yoga en Meditatie lessen in Maart 2019

In onze lessen maak je kennis met de vele Nahbi kriya’s en gerelateerde kriya’s, meditaties en pranayama’s die er zijn. Activeer samen met ons de kracht van je navel. Ontdek je vastberadenheid en je moed. Maak je klaar voor jou persoonlijke transformatie dit voorjaar!

Deze blog is geschreven door Mathilde Bosker. Zij geeft les op maandag en donderdag. Zie het rooster:
www://kundaliniyogamsterdam.com/lessen
Mathilde is gecertificeerd level 1 teacher, EFT coach, Familie- en organisatieopsteller en Pranic Healer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *