De loze belofte van performance management

De jaarlijkse rituele dans

De laatste maanden van het jaar zijn staan voor veel bedrijven traditiegetrouw in het teken van de beoordelingsgesprekken. Het sluitstuk van performance management. Zowel managers als medewerkers zien op tegen de verplichte gesprekken over doelen en resultaten. Een veelgehoorde klacht van managers is dat ze teveel gesprekken moeten voeren, het een flinke papierwinkel is, er geen budget is voor opleiding en salarisverhogingen, etc.

Wat ze eigenlijk bedoelen is:’ ik vind het moeilijk om onderscheid te maken tussen medewerkers’, ‘wie ben ik om te zeggen dat ze niet goed presteren, ik doe ook niet alles perfect’, ‘hoe schrijf ik helder en zonder te kwetsen op wat ik van hun prestaties vind’ en ‘ik zie op tegen de reacties van sommige mensen’.

Het gevolg is dat er weinig actie komt uit de beoordelingen en de resultaten niet worden gehaald. Performance management klinkt mooi, maar is in de praktijk vaak een tandeloze (papieren) tijger. Hoe kan je dit omdraaien?

Van smart doelen naar echte verlangens

Wel, beoordelen begint bij het begin, met het boven tafel krijgen van de echte verlangens. Klinkt dit te  idealistisch? Mooi zo! Want zorgvuldige, smart geformuleerde doelstellingen werken niet en zijn saai. Er moet een vleugje avontuur, uitdaging en vooral vreugde aan toegevoegd worden. En of je ze nou doelen of verlangens noemt, ach dat is maar een woord.

Ben je niet tevreden over 2016? Wat is dan je aanpak voor 2017?
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg!’ Dus als je verandering wil, zal je een andere aanpak moeten kiezen en een andere koers moeten varen.

verlangen naar zeeAntoin de Saint-Exupéry (1900-1944)

Echte verlangens zijn als affirmaties

Affirmaties werken altijd als ze voldoen aan een aantal randvoorwaarden. Stel bijvoorbeeld dat een managementdoelstelling is:‘de juiste werknemer zit op de juiste plaats’.

Over wie gaat dit doel? Gaat hij/zij enthousiast hiermee aan de slag? Word de medewerker er blij van? Word de manager er blij van?  Misschien begrijp je meteen de bedoeling van dit management team, maar misschien ook niet.

Spreek deze zin eens hardop uit en luister dan wat je er achteraan denkt. Dat is je werkelijke affirmatie. Dit is wat je het komende jaar realiseert!

Een ‘aangekleed’ verlangen kan bijvoorbeeld zijn: ‘Ik vind een creatieve manier om met mijn medewerkers functies in te richten waar zij de talenten voor hebben, of kunnen ontwikkelen, zodanig dat zij blij en enthousiast bijdragen aan het succes van de organisatie.

Spreek deze zin eens hardop uit en luister dan wat je er achteraan denkt. Dat is je werkelijke affirmatie. Dit is wat je het komende jaar realiseert!

Kijk nog eens naar je doelen en de resultaten van het afgelopen jaar. Laat je ze staan of kunnen ze een make-over gebruiken? Wees eerlijk naar jezelf! Laat 2017 het jaar van de verandering zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *