Hormoon Yoga

Hormoon Yoga natuurlijk en effectief bij klachten

Hormoon yoga is natuurlijk en effectief bij de behandeling van hormonale klachten voor (bijna) alle vrouwen. Daarnaast is het onmisbaar voor vrouwen vanaf 35 jaar. (Zie contra indicaties). De yoga, die je bij mij kan doen, is een dynamischye, effectieve yoga, waarin Kundalini yoga, qi gong en anti stress technieken gecombineerd worden met de hormoon yoga therapie serie. Dit geeft je de tools in je natuurlijke behoefte om gezond, vitaal en stralend te blijven.

Wat is Hormoon Yoga

Hormoon yoga bestaat uit een serie dynamische yoga-oefeningen, die met name de hypofyse, schildklier, bijnieren en geslachtsklieren reactiveren. Dit brengt het niveau van de hormonen in balans. Dinah Rodrigues ontwikkelde deze therapie serie vervolgens heeft de ervaren yogadocent Sylvia Mullaart-Bonn deze serie iets verfijnd en aangevuld. Door haar ben ik opgeleid. Sylvia Mullaart-Bonn heeft 6 jaar gestudeerd bij Dinah Rodrigues.

Bekijk het lesaanbod

Voor wie is Hormoon Yoga geschikt?

We ervaren allemaal wel eens hormonale klachten, niet waar? En ze hebben veel meer invloed op het welzijn en het leven van vrouwen dan van mannen. Dit komt door de maandelijkse schommelingen in de waardes van oestrogeen en progesteron en in de overgang door later afnemende hormoon productie. Vandaar dat deze yoga meer en direct effect heeft op vrouwen en in mindere mate op mannen.

Klachten zoals onregelmatig, of heftig ongesteld zijn, buikpijn, stemmingswisselingen, acné, pms, vruchtbaarheidsproblemen, spijsverteringsklachten, slaapproblemen, overgangsklachten, slaapproblemen, en ook hormonale kanker gerelateerd aan disbalans in de hormoonhuishouding.

Wist je dat er veel overgangs- en menopause klachten zijn, waarvan je niet beseft dat ze hormonaal zijn? Denk bijvoorbeeld eens aan een droge huid, dof, futloos, uitvallend haar, gewrichtsklachten, gevoelens van eenzaamheid, angst en depressie. Hoe zou het zijn als je hier verbetering in kan bewerkstelligen door het regelmatig doen van deze yoga!

Ga naar het lesaanbod

Je hormoonhuishouding in eigen hand

Hoe zou het zijn als je een yoga serie kent, die je bewust maakt van de connectie tussen je lichaam, emoties, gedachten en gedrag. Een serie, waarmee je de regie terugkrijgt om je weer gezond en lekker te voelen. Want, goed voor jezelf zorgen is van levensbelang!

De balans van je hormoonhuishouding

Wil je inzicht in de balans van je hormoonhuishouding? Dan is de verkorte zelftest van Loka Voeding of de uitgebreide zelftest van Rineke Dijkinga een goed idee.

“The natural healing force within each of us is the greatest force in getting well.”
― Hippocrates

Ademhalingstip bij opvliegers, stress, boosheid, hoge bloeddruk en koorts

Goed voor jezelf zorgen

De drie peilers van hormoon yoga zijn: 

  1. speciale serie oefeningen;
  2. bhastrika, om de organen in de buikholte, in het bijzonder de geslachtsorganen te stimuleren; en
  3. energiegeleiding, die de hormoonklieren met elkaar verbindt.

    Deze drie pijlers: Asana, Bhastrika en Energiegeleiding, bewerkstelligen bovendien balans in de hormoonhuishouding. Wat deze yoga uniek maakt is, dat je gericht aandacht en energie geeft aan je hormoonklieren, je leert contact te maken met de werking van jouw hormoonhuishouding. Dit stelt je beter in staat om echt goed voor jezelf te zorgen.

Verrassend effect

Het resultaat is: hormonale symptomen verminderen, of verdwijnen. Van slaapproblemen, hoofdpijn, peesontstekingen en opvliegers, tot stemmingswisselingen en daarnaast heb je meer energie en een goed humeur. De hormoon yoga serie leer je in een workshop of heel geleidelijk in de wekelijkse lessen. Kortom: met regelmatige beoefening van hormoon yoga zit je weer lekker in je vel! Hormoon yoga is natuurlijk en effectief.

Ervaar een nieuw gevoel van welzijn en meldt je aan voor de wekelijkse lessen / de workshop

Contra- indicaties

De belangrijkste contra indicaties, dus met welke klachten je geen hormoonyoga kan doen lees je in onderstaande opsomming. Daarnaast zijn er een aantal klachten, waarbij je de oefeningen aangepast kan doen. Het is belangrijk dat je me voorafgaand aan de les informeert over eventuele klachten.
– Zwangerschap, of binnen een half jaar na de bevalling
– Groot myoom (poliepen)
– Labyrinthitis (evenwichtsstoornis)
– Osteoporose
– niet gediagnostiseerde buikpijn
– binnen een half jaar na een baarmoederverwijdering, of andere operatie

Gedragspatronen en stresspatronen

Klachten ontstaan vaak door een hormonale verstoring, die afkomstig kan zijn van bijvoorbeeld producten die we dagelijks gebruiken, zoals

  1. bewerkt en gemanipuleerd voedsel uit de supermarkt
  2. lucht- en waterverontreiniging
  3. chemische stoffen
  4. schoonmaakmiddelen
  5. medicijnen
  6. cosmetica
  7. en kleding.

Naast deze externe verstoorders is er één belangrijke, interne verstoorder, namelijk negatieve gedachten en het kritische stemmetje in je hoofd. De gifstoffen, negatieve gedachten doen stresspatronen ontstaan, die met het verstrijken van de jaren steeds moeilijker uit je lichaam te krijgen zijn. Ze stappelen zich op, met schadelijke gevolgen.