Hoe VRIJ wil jij zijn? 6 tips voor meer vrijheid!

Ken je nog dat heerlijke gevoel van tussen je ouders in zwaaien aan hun armen? Zo voelt vrij zijn voor mij. Op een bepaald moment kan je niet meer tussen je ouders in zwaaien en is de schommel een alternatief.
ultieme vrijheidOp 5 mei hebben we 70 jaar vrijheid gevierd.  Vrij van buitenlandse bezetters in dit geval. Maar hoe zit het met onze interne bezetter(s)? Ben je ook vrij? Kan je gaan en staan waar je wil, wanneer je wil en doe je dat dan ook?

Wat betekent vrij zijn, vrijheid  voor jou?
Vrijheid heeft vele vormen en definities.  Zo is er persoonlijke, intellectuele, economische, politieke en academische vrijheid. Lekker ingewikkeld allemaal!

Voor mij zit vrijheid in het ervaren en voelen van vrijheid. Het gevoel dat ik iets vrij en graag doe, op mijn manier.
Mijn toverwoord voor emotionele vrijheid is Emotional Freedom Techniques (EFT).

Wat is emotionele vrijheid?
Dat je vrij bent van beperkingen door negatieve emoties.

En wat zijn dan negatieve emoties?
Dit zijn niet-functionele emoties uit het verleden, die je nu, in het dagelijks leven, belemmeren. Bijvoorbeeld als je als kind bent geschrokken van een woest blaffende hond en nu als volwassene, klopt het hart je in de keel en staat het zweet je in de handen, elke keer als je een hond op je af ziet komen. Rationeel weet je best dat je niet van elke blaffende hond iets te vrezen hebt, maar je lichaam voelt dat heel anders.

Nu kun je heel goed leven met deze angst en mensen met honden vermijden, maar wat als de liefde van je leven een hondenmens is, of een fobie, of onzekerheid je levensvreugde in de weg staat? Of als je een trauma hebt wat je blijft achtervolgen, of een andere nare ervaring die je maar niet los kunt laten?

Mijn 6 tips om je elke dag vrij te voelen

Met stip op 1: Leer het basisrecept EFT en pas het toe!

  1. Wijk af van je routine
    Doe je altijd eerst je linker en dan je rechtersok aan? Draai het om! Rijd je altijd via die ene route naar het centrum? Neem regelmatig een andere route en kijk om je heen. Wat zie je? Hoe ruikt het? Welke geluiden vallen je op?
  2. Denk minder en ben meer
    Schakel de babbelbox in je hoofd regelmatig uit. Het grootste deel van wat je allemaal denkt en vertelt aan jezelf is helemaal niet zo belangrijk en onnodig negatief. Oeps! Schrik je daarvan? Mooi zo! Je bereikt dit o.a. door de inmiddels bekende technieken en oefeningen: Mediteren (dat kan ook dansend en zelfs brabbelend:)), Yoga, Tai-Chi, Qi Gong, Mindfulness, etc.
  3. Weet de simpele waarheid over jezelf
    Je bent hier, dus je hebt een plek en je mag er zijn. Positief tegen jezelf praten, affirmaties en mantra’s helpen je om je vrij en gelukkig te voelen.
  4. Doe de TV de deur uit
    Vorig jaar heb ik de tv verkocht. Ik keek zelden en er stond wel zo’n enorm scherm in de kamer. Weg ermee dus! En dat bevalt me goed. De Universiteit van Queensland en het Baker IDI Hart en Diabetes Instituut hebben onderzoek gedaan en vonden bewijs dat tv kijken je levensduur verkort. Hoe langer je kijkt, des te gemakkelijker je hersenen in een ontvankelijke, passieve modus komen. Berichten komen je hersenen binnen, zonder dat je er iets mee doet. Dus waarom zou je niet, in plaats van je hersenen uit te zetten, de TV uitzetten en iets doen wat je graag doet?
  5. Lach je vrij
    Lachen maakt vrij, lachen geneest en verbindt. Je lach is je natuurlijke zelfhelingsmechanisme. Kinderen lachen tot 400 keer per dag, volwassenen nog hooguit 15 keer per dag. Ben je ergens onderweg je lach verloren? Opvoeding, onderwijs en de blauwe plekken van het leven, laten je geloven dat het hier niet om te lachen is. En zo dwaal je af van je innerlijke bron van vrijheid en vreugde.

Heb je een andere tip, deel het dan in het reactieveld (zie de link onder aan de blog).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.