Het vijfde lichaam: Tempel voor de zintuigen

Zuivere waarneming  

Mei is de vijfde maand van het jaar. Het nummer 5 correspondeert met het vijfde lichaam: ons fysieke lichaam. Het lichaam is het huis van de ziel en is een tempel. Via de zintuigen nemen we de wereld in ons lichaam waar en doen we kennis en ervaring op over de wereld. 

De zintuigen werken sterker van buiten naar binnen dan van binnen naar buiten. Dat is voor de overleving erg wenselijk. Immers het grootste gevaar (om opgegeten te worden) kwam van buiten. Tegenwoordig zijn we niet meer bang om opgegeten te worden, maar veroorzaakt vooral sociale druk ongemak en angst. De cobra van vroeger is nu de leidinggevende op je werk.


Tempel van zingeving

Zintuigen brengen ook informatie van binnen naar buiten. Het is eigenlijk wel een grappig woord, het woord zintuig. Een tuig, een instrument waarmee je zin  geeft aan je leven. Als de zintuigen neutraal mogen waarnemen helpt dat de interpretatie van de buitenwereld en kan het leven een interessante ontdekkingsreis zijn. Dat vraagt om goede samenwerking tussen de ontvangers en de interpretator: de zintuigen, het zenuwstelsel en de denkgeest.

Afwijkingen aan de zintuigen veranderen of belemmeren (deels) de ervaring in je tempel. Maar de meeste ruis op de lijn ontstaat door onze interpretatie van de waarneming.

Welk zintuig vind jij de belangrijkste?

Vroeger werd uitgegaan van 5 zintuigen: voelen, proeven, ruiken, horen en zien. Er werd gedacht dat in de sensorische cortex in je hersenen een soort kaart van je lichaam zat, de homunculus (mannetje). Aan het mannetje en op de schematische weergave kan je zien welk zintuig de meeste receptoren heeft.

Tegenwoordig zijn proprioceptie, evenwichtszin, nociceptie, thermoceptie erkende zintuigen en eventueel, maar ‘niet wetenschappelijk aangetoond’: telepathie en intuïtie.

Proprioceptie

Misschien heb je nog niet eerder over proprioceptie gehoord. Proprioceptie is de waarneming en communicatie van het bindweefsel dat rond spieren, botten en gewrichten ligt, met het centrale zenuwstelsel.
Dat proprioceptie belangrijk is voor de waarneming, blijkt bij trauma behandeling. Een traumatische herinnering aan bijvoorbeeld een auto ongeluk bevat een aantal aspecten die getriggerd kunnen worden in het dagelijks leven en veroorzaken dan keer op keer herbeleving van het ongeluk.

Op het moment van het ongeluk, komen er zoveel indrukken, acties en reacties tegelijk binnen, dat je systeem op de noodrem trapt. Je bewuste handeling bevriest en je evolutionaire overlevingssysteem handelt autonoom. Alle zintuigelijke informatie van dat moment wordt opgeslagen bij de (herinnering aan de) gebeurtenis. Als je deze niet (helemaal)  verwerkt, blijft de herinnering in stand en veroorzaakt trauma. Een traumatische ervaring kan uitmonden in chronische (pijn)klachten.

De meeste cognitieve traumatechnieken besteden geen aandacht aan proprioceptie. En plotseling afremmen kan dan een herbeleving oproepen.

Kundalini Yoga voor de zintuigen

Kundalini yoga werkt als totaal techniek in op ons hele systeem: lichaam, geest, zenuwstelsel, zintuigen en alles wat ons mens maakt. Er zijn een paar directe kriya’s en meditaties voor de verschillende zintuigen. Maar in misschien wel alle kriya’s komen subtiele aspecten voor, die de zintuigen stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan de drishti’s. De verschillende oogfocus posities (derde oog, puntje van de neus, de kruin, centrum van de kin) veroorzaken druk op de optische zenuw, en dat beïnvloed verschillende gebieden in de hersenen.

Regelmatige beoefening kan dus traumatische ervaringen en nare gebeurtenissen die zich ergens in je lichaam hebben vastgezet, onbewust helpen oplossen. En bijv. je oogproblemen verbeteren.

Challenge: kijk eens anders naar je zintuigen!

Heeft het betekenis als je door bijv. een oogafwijking niet tegelijk met beide ogen naar het puntje van je neus kan kijken? Of het juist haarscherp ziet….?

See the Unseen

Dat geldt ook voor andere zintuiglijke ervaringen. Hoe voelt het om een spanning of stijfheid in het bindweefsel tegen te komen, er naar toe te ademen en te stretchen. Wat kom je dan tegen?
Haal je je schouders op en accepteer je wat je hebt, of zou er een emotionele betekenis in verstopt kunnen zitten?

We dagen je graag uit om de komende maand hier ervaring mee op te doen.

Deze blog is geschreven door Mathilde Bosker. Zij geeft o.a. les op maandag en donderdag. Zie het rooster:.
Mathilde is gecertificeerd level 1 teacher, EFT coach, Familie- en Organisatieopsteller en Pranic Healer.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *